Biltema


Fakta


Grundat: 1963
VD: Leo Shahandeh
Ägare: Biltema BV
Omsättning: 6,7 miljarder
Antal varuhus: 140 st varuhus i fyra länder

Varför är bilreservdelar och biltillbehör så dyra? Den frågan satte igång den enastående resan som är Biltema. Grundaren Sten Åke Lindholm ställde den för över 50 år sedan. Redan på den tiden tog biltillverkarna igen de pressade priserna på själva bilen när de sålde service, reservdelar och tillbehör. Tack vare insikten att detta kunde skötas på ett annat sätt har Biltema idag 140 varuhus i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Så mycket kan komma av att ställa en fram- synt fråga.

Idag fortsätter VD Leo Shahandeh och hans kollegor i företagsledningen arbetet med att erbjuda smarta och prisvärda alternativ inom reservdelar och tillbehör. Antalet produkter man säljer är uppe i över 25,000. Genom att redan från början ta kontroll över hela kedjan från tillverkning till försäljning kunde Biltema uppfylla sitt kundlöfte “att erbjuda varor av god kvalitet till ett bra pris”. Med en organisation och arbetsflöde som har överblick i varje led har Biltema kunnat undvara många mellanhänder och påverka hur tillverkningen går till.

Nära relationer till och direkta köp från tillverkare har alltså varit en del av Biltemas strategi redan från början. Det arbetet inleddes genom att bygga upp inköpskontor runt om i världen, och har sedan dess utvecklats till ett kontinuerligt nära samarbete. Idag har Biltema ett tydligt fokus på hållbarhet, och det har inneburit att mycket av samverkandet kretsar kring såväl tillverkning som att använda återvunnet material i tillverkning
en och en ökad satsning på cirkulär ekonomi.

Biltema ligger i framkant även när det gäller att ha kontroll över hela sin leveranskedja. Genom dotterbolaget Biltema Logistics sker leveranser till alla butiker i Norden. Biltema har även varit snabba att utveckla ett omnikanal-perspektiv utöver den fysiska och digitala försäljningen. Till exempel med en Pay & Collect- service som gör det smidigt för kunderna att hämta upp sina varor.

Vi vill lyfta Biltemas arbete medatt förnya sitt sätt att arbeta med transporter och varuflöden som ett enastående exempel på vad som krävs för att lyckas för tillverkande/ säljande företag.

Ladda ned den fullständiga rapporten

Upplev digitaliserade arbetsflöden

Framtidssäkra verksamheten genom att bygga skräddarsydda applikationer som digitaliserar era verksamhetskritiska affärsprocesser
Boka demo

Några av våra kunder