MER TID ÖVER, OCH MINDRE STRESS
Många offentliga verksamheter brottas idag med en uppsjö av föråldrade it-stöd som oftast utgörs av eftersatta verksamhetssystem. Det är verksamhetssystem som oftast är stuprörsfokuserade och som hindrar verksamheten från att arbeta på ett önskvärt sätt för att ta steg i den digitala utvecklingen. Konsekvenserna av detta är allt som oftast att en hel del arbete bedrivs utanför systemet vilket indirekt ger effekter på efterlevnad, kvalitet och personberoende. Vi brukar benämna det som ett ”dialogt-arbetssätt” – det vill säga vi får in information i ett digitalt format men när själva handläggningen tar vid så skriv information ut och hanteras manuellt.
Samtidigt ser vi idag tydliga mönster i att fokus för en IT-avdelning förflyttas från drift och förvaltning till utveckling av digitala tjänster och förmågor. I många fall handlar det om att ta vara på den information som finns, men som i många fall kanske ligger ”isolerad” i enskilda system. Förflyttningen kommer troligtvis initialt innebära att en verksamhet införskaffar sig fler system men som övertid kan harmonisera systemfloran och snarare gå mot konsolidering av system.